Hvad er SEO? Forklaret af en ekspert

Hvad er SEO?

SEO, på engelsk, er en forkortelse for ordet “Search Engine Optimization”. På dansk hedder dette “søgemaskineoptimering”. Men hvad er dette? Hvorfor er det vigtigt? SEO handler overordnet om at gøre din hjemmeside mere synlig på b.la. Google og Bing i de organiske søgeresultater. Men hvordan gør man dette? Jeg vil i dette blogindlæg tage dig i hånden og gå igennem, hvad der skal til for at din side rangerer bedre på diverse søgemaskiner.

Hvad betyder SEO?

SEO er et engelsk ord, og betyder “Search Engine Optimization”. Oversat til dansk kaldes dette for søgemaskineoptimering. Det kaldes også søgeoptimering, Google-optimering, søgeordoptimering med flere. Der er mange navne. Det handler i bund og grund om at optimere din hjemmeside og indholdet bedst muligt, så du bliver fundet af de rigtige brugere og rangerer i top på Google.

Hvilke faktorer spiller ind i SEO?

Når du skal optimere din side, er der dusinvis af faktorer, som skal opfyldes, for at din chance for at rangere højt er større. Jeg kan umuligt nå at forklare dem alle, men vil med tiden komme med mere specifikke forklaringer af udtryk i andre blogopslag. Hvad er SEO så virkelig? Her er en liste over nogle af de mange faktorer, der spiller ind i SEO.

  • Links fra andre sider
  • Server lokation
  • Relevant indhold
  • Længde på indholdet
  • Relevante søgeord, der passer til indholdet.
  • TLD(Top Level Domain, .dk, .com, .org osv.
  • Sidens hastighed, helbred og arkitektur
  • SSL-certifikat
  • Med mange flere

Det var blot nogle af de mange termer, der bruges inden for SEO.

Hvilke værktøjer er der inden for SEO?

I SEO bruger du mange værktøjer. De er blot metoder, hvorpå man kan forbedre ens SEO-placering. Der er utallige, og her har jeg blot beskrevet fire af de hyppist forekommende.

  • Linkbuilding: Når man forsøger at få andre hjemmesider til at linke til ens egen hjemmeside, kaldes dette for linkbuilding. Google ser links til din side som en slags stemme, hvor folk stemmer på, at din indhold er godt. Her skal man dog huske, at det er kvalitet over kvantitet! Altså, det er bedre at have ét godt link fra en stor side med masser af besøgende, end 5 links fra hjemmesider, der aldrig bliver besøgt. Når du skal lave linbuilding, kan du b.la. skriver gode tekster og indhold, så andre sider linker til dig. Du kan også lave det der kaldes PBNs(Private Blog Networks) – dette kan dog være farligt. Her skriver du indhold til en anden blog, og giver derved et link tilbage til din egen side. Linkbuilding er svært, og det kræver en del arbejde og knowhow, derfor vil jeg anbefale, at du bruger en SEO-bureau til at klare denne opgave for dig. Hos Markholt Webdesign tilbyder vi b.la. SEO og linkbuilding.
  • Søgeordsanalyse: I en søgeordsanalyse bruger du diverse værktøjer til at finde frem til relevante søgeord, som dine målrettede kunder søger efter. Du kan blandt andet bruge Google Adwords til at finde de relevante søgeord. Hvad er SEO? Dette er en stor del af det. Søgeordsanalyse er en kunst i sig selv, derfor har jeg lavet et helt blogpost om dette.
Søgeordsanalyse fra Google Search Console
  • SEO-strategi: Som ved enhver proces, er en strategi nødvendig. En SEO-strategi går ud på, at du samler alle SEO-analyser, du har lavet på din side, og får lavet en stor, samlet plan for din SEO-strategi. Her indgår også, hvordan du kan rangere højere end dine konkurrenter, og derved opnå højere omsætning, hvis det er det, der er målet.

Hvad er lokal SEO?

Er du en håndværker, restaurantejer, gartner eller andet inde for det liberale erhvervsspektrum, er lokal SEO meget vigtigt. Det ligger lidt i ordet – søgemaskineoptimering i lokalområdet. Hvis du f.eks. er håndværker, og du vil have kunder fra Hvidovre, men ikke fra eks. Aarhus eller Odense, så skal du bruge lokal SEO. Du bruger b.la. lokal SEO ved hjælp af Google MyBusiness.

Her kan du lægge din adresse ind, dit område, hvad du udbyder, anmeldelser, billeder og vigtigtst af alt, analyse. Så når du som håndværker har sat din side op, og folk søger efter “Håndværker Hvidovre”, er der en sansynlighed for at du kommer frem, da du har optimeret hele din side til at blive fundet i Hvidovre.


Her skal du både optimere din hjemmeside, din Google Mybusiness account og mere, og det kan kræve en del arbejde, og er relativt svært. Så kontakt endelig et SEO bureau – pssst, du kan henvænde dig til os helt gratis! Så hjælper vi dig i mål.

Eksempel på en Google Mybusiness Side

Typiske misforståelser i forhold til SEO

Som i alt andet her i verden, forekommer der også misforståelser inden for webudvikling. Mange tror, at SEO og digital markedsføring er nemt, ligetil, og hvis ikke det, kan man altid købe sig til det. Her har jeg beskrevet nogle typiske misforståelser i forhold til SEO.

  1. Du beholder din placering på Google. Mange tror, at når de først er kommet nr. 1 eller 2 på søgeresultaterne, bliver de der. Dette er dog løgn, og mange går helt galt med dette. F.eks. kan det være, at dine konkurrenter har oppet deres spil ift. SEO, og derved kommer over dig. Nu bliver der konkurrence om placeringen. En anden årsag til faldende rangering er, at du laver din sides indhold om, og det ikke er ligeså godt som før. Dette kan få din placering til at falde, og derfor skal du bruge analyseværktøjer til at finde optimum. Endnu en årsag kan være, at din side er uddateret. Altså, at din side ikke er opdateret til de seneste Google Search Engine ændringer. Google ændrer og optimerer deres algoritme tit, og derfor kan det have en lille indvirkning på din placering. Derfor kan det være en løsning at få opdateret sin side månedligt af sit webbureau. Denne service tilbyder vi.
  2. Jeg kan altid købe mig til bedre SEO. Moneytalks, er det ikke det man siger? I hvert fald ikke i søgemaskineoptimering. At rangere højere på Google er en tidskonsumerende opgave, og kan tage fra dage, til uger til måneder af gøre ordentligt. Man skal fintune sit indhold løbende. Man kan altså ikke købe sig til høje placeringer med det samme. Hvis du vil rangere højt, skal du have en kompetent hjælper, som kan tage dig i hånden gennem processen. SEO er marketing, og marketing er svært. Man skal finde ud af, hvad der virker.
  3. Når SEO virker, kan jeg ikke gøre mere. Lad os sige, at din side er fuldt optimeret, og du tror du har nået et maksimum i forhold til kundestrømninger fra nettet – så tror du forkert. Der er utallige marketingkanaler, du kan benytte dig af. Hvis f.eks. du har optimeret din side fuldt ud med SEO, kan du altid lave endnu mere med Facebook og Facebook Ads. Du kan også begynde at lave en Google Adwords reklamekampagne. Her får du mange flere brugere, hvor du dog betaler for dem.

Hvorfor var det igen jeg skulle bruge SEO?

Nu har jeg skrevet et langt opslag med masser af info, som måske virker lidt fjernt. Havde det ikke noget med Google at gøre?
Tilbage til, hvorfor du faktisk skal lave SEO på din hjemmeside. Hvad er SEO?
Hovedformålet med SEO er at drage trafik til din hjemmeside. Den trafik skal dog ikke være fra folk, der leder efter opskrifter på lasagne, som så kigger på dig der sælger sokker. Du skal optimere din side til at få kunder, der leder efter sokker.
Når de så søger efter sokker, så kommer du frem i søgeresultaterne, og folk går ind på din side. Nu er det så et spørgsmål om at optimere din side med salgstragten.

Konklusion

Jeg håber, du har fået en lidt bedre forståelse af, hvad SEO egentlig er. Der er mange udtryk, som man skal kende. Og jeg ved af erfaring, at det kan være meget frustrerende for den almendelige kunde at lave SEO. Jeg vil til hver en tid anbefale, at du selv prøver dig frem i starten, og føler dig frem med det. Når du så vil skalere det, kan du kontakte en ekspert på dette emne. Vi, Markholt Webdesign, tilbyder selvfølgelig denne service for dig. SEO, markedsføring, Facebook og Google ads. Kontakt os da endelig og hør, hvad vi kan hjælpe dig med!

Seneste indlæg

Flere blogopslag

Læs om gode tips og tricks om b.la. webdesign, markedsføring, SEO med mere.